Tuesday, November 17, 2009

Secebis Nasihat Buat Sesiapa Yg Berkenaan

Seorang rakan, Era (bukan nama sebenar) bercerita kpd pnAA..
Begini ceritanya..

Era bersembang dgn ipar duainya, Fazirra (bukan nama sebenar) ttg penyusuan anak..
Sedikit info ttg mereka..
Umur sama , tahap pendidikan setara..
Masing2 mempunyai seorang anak kecil..
Era makan gaji, Fazirra suri rumah sepenuh masa..
Era berhenti menyusukan anak sebaik mula bekerja selepas cuti 2 bulan..
Fazirra masih menyusukan anak ketika perbualan mereka berlangsung (mungkin sehingga ke hari ini)

Fazirra mengatakan alangkah ruginya Era yg tidak menyusukan anaknya
Sedangkan dia sebagai suri rumah sepenuh masa pun turut membeli alat mengepam susu yg beratus-ratus ringgit..
Era memang akur dengan segala kata2 Fazirra..
Tetapi satu kenyataan Fazirra yg betul2 membuatkannya terasa hati..
Fazirra berkata dlm nada gurauan, “baby yg minum susu ibu, anak ibu. Baby yg minum susu lembu, anak lembu”.
Era terkejut Fazirra boleh cakap sampai macam tu..

pnAA mmg penah baca ayat mcm ni dlm satu forum..so xde lah terkujat sangat..

ULASAN pnAA
Semua org tau ttg kebaikan, kelebihan, keistimewaan susu ibu..
Sementelah susu ibu adalah ‘ciptaan’ Allah SWT..
Jadi memang tiada tolok bandingnya..

Ada org memberi susu ibu atas sebab kesihatan..
Ada org memberi susu ibu atas sebab kewangan..
Ada org memberi susu ibu atas sebab memberi pertolongan..(dan mcm2 sbb lg)
Tetapi dalam masa yg sama ada jugak org yg tidak memberikan susu ibu dgn alasan2 tersendiri..
Dan jika ditanya kepada kaunselor laktasi bertauliah mcm pnFarah & pnSuraya,
takde sebab utk tidak menyusukan anak..
semua masalah ade penyelesaiannya..
semua mitos dijawab dgn faktanya..
semua yang difikirkan mustahil boleh terlaksana..

penyusuan bkn berlaku secara semulajadi..
kena betul teknik.. kena cukup ilmu..
kene ade sokongan.. kene byk sabar..
(leh celen paan dgn raye tak?)
sbb tu ada yg tak berjaya menyusukan anak sehingga 2 thn spt pnAA..

berbalik pd kes Era & Fazirra td, apa yg pnAA nk ckp,

kpd Fazirra, tak molek la ckp mcm tu..
ibu2 yg berjaya menyusukan anak2 adalah ibu2 yg bertuah..
jgn lupa, segala yg berlaku adalah dgn kehendak Allah..
sbb tu seharusnya bersyukur dgn anugerah..

kpd Era @ ibu2 yg sepertinya..
yg kurang berjaya (bkn yg mmg x nk menyusukan) menyusukan anak atas apa2 sebab sekalipun..
jgn la sedih2 sgt..
mungkin boleh cuba untuk anak2 yg akan datang..
kita boleh cuba..
tapi kena akur dgn kataNYA.. kun fayakun..

sbnrnya, byk benda lg yg kita kena ‘fikir’ berkaitan anak2..
andaikata panjang umur, sbg contoh anak berumur 18 tahun..
anak menyusu sehingga umur 2thn, lg 16 tahun tu, byk lg benda yg penting..
pendidikan.. sahsiah.. kesihatan.. dan sebagainya

jgnlah 'hanya' krn tidak berjaya menyusukan anak,
terasa diri hina & tidak berguna..
merasa tertekan & seolah2 disisihkan..


4 ULASAN:

Raje said...

Thanks atas entry ini..rase ader org da tlg sejukkan hati ini...

ciktutor said...

Yer, mak mana tammo yang terbaik untuk anak kan?
Eventhough kami takdak anak lagi, tapi naluri keibuan tuh dah ada *gituh*, so bleh perasan mcm paham..hehhe

Pasal isu nih, memang selalu dengar. Malas nak cakap lebih.
Manusia senang lupa. Lupa sensitiviti orang lain. Cakap main sedap mulut.
We, need to be more sensitive on other people's feelings.
I do believe what goes around will come around.

zura lias said...

setuju part
sbnrnya, byk benda lg yg kita kena ‘fikir’ berkaitan anak2..
andaikata panjang umur, sbg contoh anak berumur 18 tahun..
anak menyusu sehingga umur 2thn, lg 16 tahun tu, byk lg benda yg penting..
pendidikan.. sahsiah.. kesihatan.. dan sebagainya

mungkin skarang x berjaya menyusukan anak..tp masa depan..anak tu ar yang palin menyejukkan atie..

so..biarlah luncai terjun dgn labu-labunya.. *paham dak komen sy nie?* hihihi...

Mama Rayyan said...

betul tu,kdg2 terasa hati dgn org yg sgt2 obsessed dgn penyusuan susu ibu.mmg dorg bertuah dpt susukan anak sendiri tanpa FM,tapi kadang2 apa yg berlaku diluar kemampuan kita utk mengatasinya.kami yg bagi baby FM sebenarnya terselit rasa bersalah sbb sbb tak dapat susukan baby secara exclusive....teremosi la plak..he3.