Saturday, August 28, 2010

Al-Hafiz

assalamu'alaikum..

baru2 ni sorang member pnAA tepek gambo dia & suami bergambo dengan adik Muhammad Ahmad Zahid..
ala.. adik muhammad yg menang naib johan akademi al-quran tu..
adik muhammad yg 'bang' kat tv9 tu..
nona (tv3) ntah berapa minggu lepas pon ada kuor citer pasal dia..
ayah adik muhammad ni kata, dia berharap ada seorang ulama' dalam keluarga depa..

pnAA memang tabik amat la kat adik sorang ni..
dah la hafal al-quran, terer pulak qiraat, taranum bagai..
sekolah rendah lagi dah jadi imam solat tarawih kat masjid..
sejuk perut mak dia.. bertuah.. bertuah..

ok, abeh bab adik muhammad..
ekceli pnAA nak share pasal maahad/pusat tahfiz..
tempat di mana penghafaz2 al-quran diproduksikan..
rasa2nya, dolu orang pandang lekeh @ tak berapa nak pandang sekolah2 tahfiz ni.. kan? kan?
kengkononnya, belajor kat sekolah tahfiz, masa depan tak ke mana..

pnAA ada 2 orang kaum kerabat yang belajor kat sekolah tahfiz..
sorang belajor kat dalam negara..
dah la bab2 agama sukses dengan warna-warni yg berterbangan with flying colours..
spm pon dapat 9A..
science stream yer kalian!!
tercekik pnAA masa mula2 dapat tau..
memang superb!!

yang sorang lagi masuk sekolah tahfiz kat timur tengah nun..
masuk sejak umor 13 tahun lagi..
balik2 mesia, kena amek spm balik..
dah la takde basic apa2..
kena belajor dari mula..
bukan belajor 5 tahun yer, 1 tahun aje..
& alhamdulillah yang ni pun power jugak, dapat 8A..

hhmmm camane la depa ni bulih buat..
aper la rahsia nya..
mungkin ramai lagi budak2 pusat tahfiz yang sukses mcm depa..
so, pada yang pandang bebudak tahfiz @ pusat tahfiz ni sebelah mata, ubah lah persepsi anda..
mereka ni lah generasi yg 'berguna'..



wallahu'alam.....

4 ULASAN:

Sitisifir10 said...

Budak2 yg hafiz ni celik mata hati...ilmu asas dalam quran mereka dah mahir maka mudahlah nak belajar ilmu lain :) semoga anak2 kita pun ada yang ulama hafiz juga....sape ek?? Uwaiys? Usamah? Ahmadi??? ke tiga2 sekali???

Puan AA said...

tul tu k.pija..

insyaAllah, anak2 kite jd al-hafiz yg pandai speaking cina.. ehehe.. amin..

Mama Rayyan said...

klu Quran yg tebal tu dorg blh hafal,setakat buku2 subjek biasa ni apa sgtla kan???Bapak mentua ku ada mencadangkan Iman dihantar ke sekolah tahfiz...he3,sedang dipertimbangkan.

noona perasan muda said...

kita memang amat2 perlukan ramaiiiii golongan muda celik agama. tumpang bangga jika ada anak2 kalian yg berjaya dlm bidang tu. :)