Sunday, August 30, 2009

Rendang Hati


semua ni gara2 sikakikecil..
pnAA teruja pulak nak masak rendang lepas menengok rendang taiping kakikecil yg ditempek dalam blognya..
cuma bezanya pnAA tumis terlebih dahulu..
yg mana prosesnya lebih remeh & lambat..
cara kakikecil, lebih mudah & cepat..

pnAA 'gunakan' hati sebab tnA ya amat la suka pada hati..
dulu masa kami dok kat muor (muar, johor)
tiap2 hujung minggu pegi giant mesti beli hati..
pnAA mmg dah jemu banget dgn hati..
tp nk wat camne, dah lakiku suke..

maka, utk membolehkan pnAA menjamah jugak hati ni,
pnAA buat la rendang hati..

bahan2:

  • hati
  • bawang besar (dikisar)
  • bawang putih (dikisar)
  • serai (dikisar)
  • halia (dikisar)
  • cili boh
  • serbuk kari daging/ayam
  • santan
  • kerisik
  • garam
  • daun limau
  • daun kunyit (dihiris nipis)

caranya:

  1. tumis bahan2 kisar skali dgn cili boh
  2. lepas tu masukkan pulak serbuk kari
  3. boleh masukkan hati
  4. masukkan santan
  5. masukkan kerisik
  6. garam secukup rasa
  7. masukkan daun limau. klu xde pon xpe
  8. masukkan daun kunyit. ni pun klu xde, xpe. tapi bau & rase lebih ummph klu ade daun limau & daun kunyit..

sambil tgk majalah 3 semalam (topik pasal komunis), pnAA makan rendang dgn roti..


3 ULASAN:

sikakikecil said...

terliur kakikecil di pagi-pagi hari. nanti bolehla eden torai sbb my mother n brother cukup gemo hati.

eden tunggu resepi kuah rojak pulak ye. hehe

ayu said...

Salam Puan AA, what a surprise!!aiyoo,rindu la dgn kome semua nih....apapun suka lah resipi tu...boleh try nnt,coz dah bosan asik masak yang sama jer...

Rin said...

dari kecik, makan hati kena paksa mcm kena makan ubat.. huhuhu.. mak kata hati ada khasiat yg bagus..